به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی و اطلاعرسانی ستاد امر
به معروف و نهی از منکر احمد روزبهانی، دبیر ستاد استان تهران در نشست
توجیهی سرگروههای تذکر لسانی با بیان اینکه هر منکری که اتفاق میافتد
وظیفه همگان است که تذکر دهند گفت: البته این تذکرها باید در چارچوب
آموزشهایی صورت گیرد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر آمادگی کامل دارد
که این آموزشها را توسط اساتید مجرب در اختیار عموم مردم قرار دهد.
وی با اشاره به سامانه پیامکی ناجا که به وسیله آن به رانندگان تذکر داده و از ابتدای ماه مبارک رمضان اجرایی شده افزود: مشخصات خودروهایی که رانندگان آنها، شئونات اخلاقی را رعایت نمیکنند، توسط گروههایی با عنوان، عیون خودرویی در دفترچههایی که به همین منظور در اختیارشان قرار داده شده ثبت و به ناجا ارسال میشود و راهور از طریق سامانه پیامکی به رانندگی متخلف تذکر میدهد و در صورت تکرار با آنها برخورد قضایی میشود.
روزبهانی با تأکید بر ثبت صحیح و درست گزارش تخلفات اظهار داشت: در ماه رمضان سال گذشته، هیچ گونه گزارش درگیری از گروههای تذکر لسانی دریافت نشد و امسال نیز با استفاده از تجارب سال قبل با انگیزهتر و آمادهتر وارد عمل خواهند شد.
همچنین، کرمانشاهی، مسئول اجرای طرح تذکر لسانی ستاد استان تهران، گزارشی از اقدامات گروههای تذکر لسانی ارائه کرد و گفت: 70 درصد گزارشات ارسال شده از سوی گروههای تذکر لسانی، از سوی ناجا اعمال قانون شده است افزود: این گزارشات بایستی حداقل ظرف ده روز به ستاد ارسال شود و در آن زمان، مکان و نوع تخلف به درستی مشخص شده باشد.
بدیهی است مسئولیت صحت گزارشها بر عهده سرگروهها است و کلیه موازین قانونی در این زمینه نیز باید رعایت شوند.
کرمانشاهی با تأکید بر ارتباط مستمر سرگروهها با ستاد و اعضاء گروهها که نظارت بر عملکرد اعضای گروه هم خواهد بود گفت: محور فعالیت گروههای تذکر لسانی، روزهخواری، بدحجابی و عدم رعایت موازین شرعی توسط صاحبان اماکن خواهد بود البته امسال فعالیتها گستردهتر است.
سید احمد حسینی، جانشین دبیر ستاد استان تهران نیز با اشاره به گام رو به جلوی امر به معروف و نهی از منکر با تصویب قانون آن گفت: در قانون امر به معروف که تصویب آن، فرآیند طولانی را طی کرد، وظیفه تذکر بر عهده مردم و همه سازمانها و ادارات است بنابراین باید همه جوانب رعایت شده و به شکل مؤثر انجام شود.
وی با تأکید بر تأثیر امر به معروف زبانی، اصول هفتگانه آن را برشمرد و گفت: خیرخواهی، احترام به حقوق دیگران، شناخت، آگاهی از محیط، پرهیز از ورود به حریم خصوصی، صبوری و خویشتنداری، عدم اصرار و انتخاب روش مناسب، اصولی است که در تذکر لسانی باید به آنها توجه شود. لازم است تذکر متوجه عمل فرد باشد و نه شخصیت فرد.
به گفته حسینی، شناخت و آگاهی از منکر به لحاظ شرعی، قانونی و عرفی مهم است همچنین امر به معروف در عرصه عمومی میباشد و با کنجکاوی و دخالت در زندگی افراد تفاوت دارد بنابراین ناظر بر عمل و رفتار آشکار است خویشتنداری و صبوری از مهمترین ویژگیهای آمر به معروف است و از اعمال خشونت، بدرفتاری، هیجان و اقدام مبتنی بر احساسات باید پرهیز و از هر گونه تنش جلوگیری شود.
وی افزود: وظیفه آمر، تذکر دادن است نه اصرار کردن، بنابراین به اثبات خطا و قبول تذکر از سوی مخاطب نباید اصرار شود.
جانشین دبیر ستاد استان تهران در پایان به بایدها و نبایدهای تذکر لسانی اشاره کرد و اظهار داشت: بایدها، تشخیص، توانایی، تکریم، تشویق، تشکر و نبایدهای تذکر لسانی، تکبر، توهین، تحقیر، تمسخر و تهدید مخاطب است که باید از آنها احتراز کرد.
وی مهمترین ویژگیهای سرگروههای تذکر لسانی را بیان کرد و گفت: آگاهی، شناخت محیط پایبندی به قانون، مهارت در کنترل اوضاع، نظارت بر عملکرد اعضاء، ارائه به موقع گزارش عملکرد، ارتباط مناسب با اعضاء از جمله این ویژگیها است.
وی با اشاره به سامانه پیامکی ناجا که به وسیله آن به رانندگان تذکر داده و از ابتدای ماه مبارک رمضان اجرایی شده افزود: مشخصات خودروهایی که رانندگان آنها، شئونات اخلاقی را رعایت نمیکنند، توسط گروههایی با عنوان، عیون خودرویی در دفترچههایی که به همین منظور در اختیارشان قرار داده شده ثبت و به ناجا ارسال میشود و راهور از طریق سامانه پیامکی به رانندگی متخلف تذکر میدهد و در صورت تکرار با آنها برخورد قضایی میشود.
روزبهانی با تأکید بر ثبت صحیح و درست گزارش تخلفات اظهار داشت: در ماه رمضان سال گذشته، هیچ گونه گزارش درگیری از گروههای تذکر لسانی دریافت نشد و امسال نیز با استفاده از تجارب سال قبل با انگیزهتر و آمادهتر وارد عمل خواهند شد.
همچنین، کرمانشاهی، مسئول اجرای طرح تذکر لسانی ستاد استان تهران، گزارشی از اقدامات گروههای تذکر لسانی ارائه کرد و گفت: 70 درصد گزارشات ارسال شده از سوی گروههای تذکر لسانی، از سوی ناجا اعمال قانون شده است افزود: این گزارشات بایستی حداقل ظرف ده روز به ستاد ارسال شود و در آن زمان، مکان و نوع تخلف به درستی مشخص شده باشد.
بدیهی است مسئولیت صحت گزارشها بر عهده سرگروهها است و کلیه موازین قانونی در این زمینه نیز باید رعایت شوند.
کرمانشاهی با تأکید بر ارتباط مستمر سرگروهها با ستاد و اعضاء گروهها که نظارت بر عملکرد اعضای گروه هم خواهد بود گفت: محور فعالیت گروههای تذکر لسانی، روزهخواری، بدحجابی و عدم رعایت موازین شرعی توسط صاحبان اماکن خواهد بود البته امسال فعالیتها گستردهتر است.
سید احمد حسینی، جانشین دبیر ستاد استان تهران نیز با اشاره به گام رو به جلوی امر به معروف و نهی از منکر با تصویب قانون آن گفت: در قانون امر به معروف که تصویب آن، فرآیند طولانی را طی کرد، وظیفه تذکر بر عهده مردم و همه سازمانها و ادارات است بنابراین باید همه جوانب رعایت شده و به شکل مؤثر انجام شود.
وی با تأکید بر تأثیر امر به معروف زبانی، اصول هفتگانه آن را برشمرد و گفت: خیرخواهی، احترام به حقوق دیگران، شناخت، آگاهی از محیط، پرهیز از ورود به حریم خصوصی، صبوری و خویشتنداری، عدم اصرار و انتخاب روش مناسب، اصولی است که در تذکر لسانی باید به آنها توجه شود. لازم است تذکر متوجه عمل فرد باشد و نه شخصیت فرد.
به گفته حسینی، شناخت و آگاهی از منکر به لحاظ شرعی، قانونی و عرفی مهم است همچنین امر به معروف در عرصه عمومی میباشد و با کنجکاوی و دخالت در زندگی افراد تفاوت دارد بنابراین ناظر بر عمل و رفتار آشکار است خویشتنداری و صبوری از مهمترین ویژگیهای آمر به معروف است و از اعمال خشونت، بدرفتاری، هیجان و اقدام مبتنی بر احساسات باید پرهیز و از هر گونه تنش جلوگیری شود.
وی افزود: وظیفه آمر، تذکر دادن است نه اصرار کردن، بنابراین به اثبات خطا و قبول تذکر از سوی مخاطب نباید اصرار شود.
جانشین دبیر ستاد استان تهران در پایان به بایدها و نبایدهای تذکر لسانی اشاره کرد و اظهار داشت: بایدها، تشخیص، توانایی، تکریم، تشویق، تشکر و نبایدهای تذکر لسانی، تکبر، توهین، تحقیر، تمسخر و تهدید مخاطب است که باید از آنها احتراز کرد.
وی مهمترین ویژگیهای سرگروههای تذکر لسانی را بیان کرد و گفت: آگاهی، شناخت محیط پایبندی به قانون، مهارت در کنترل اوضاع، نظارت بر عملکرد اعضاء، ارائه به موقع گزارش عملکرد، ارتباط مناسب با اعضاء از جمله این ویژگیها است.